Artikelen

Notitie Goederenboog Deventer 2010

In september 2010 stuurde de toenmalige minister van Verkeer en Waterstaat op verzoek van Kamerleden een notitie naar de Tweede Kamer waarin voor het eerst een beschrijving werd gegegeven van de mogelijke plannen met een spoorboog bij Deventer of Bathmen.

  

NotitieGoederenboog2010Er staat informatie in, zij het vrij globaal, over de vorm, de plaats en de kosten van een aantal 'varianten'. Het rapport werd op verzoek van de minister geschreven door het bedrijf ProRail, de netbeheerder van het grootste deel van de Nederlandse spoorwegen.

De minister schreef er bij: "Het betreft een door Prorail opgestelde samenvatting van het ruwe onderzoeksmateriaal dat in de twee jaar voorafgaand aan de voorkeursbeslissing gebruikt is in de door Prorail uitgevoerde analyses."

Klik op het plaatje hiernaast om deze notitie te downloaden vanaf de website van de rijksoverheid (www.rijksoverheid.nl).

Nadat deze notitie is gepubliceerd, bleek al snel dat de meeste fracties in de Tweede Kamer niets zagen in één van de varianten, de 'korte boog' bij De Scheg in Colmschate. De minister koos eieren voor zijn geld, en besloot die variant uit de plannen te schrappen.

Inmiddels is een nieuwe versie van deze notitie verschenen. Lees hier meer.